2024. április
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Összes program megtekintése ›

Domszky Pál erdei iskola

Erdei élmények az Észak-Börzsönyben

Mivel foglalkozik az erdész? Milyen az élet erdőn, mezőn, patakparton? Hogyan éltek összhangban a környékbeli falvak lakói az erdővel? Ki volt Sisa Pista? Mit tároltak a dézsmapincében? Hol van palócföld határa?

Bemutatkozunk

A Domszky Pál Erdei Iskola magas színvonalú, kulturált körülményekkel és kitűnő felszereltséggel rendelkező oktatóteremmel, szálláshellyel, erdei infrastruktúrával várja azokat a tanulókat, akik a tanév ideje alatt az Észak-Börzsöny gyönyörű természeti környezetében erdők, völgyek, patakok élővilágáról, erdészeti és vadászati munkafolyamatokról, kultúrtörténeti érdekességekről kívánnak többet megtudni.
Tevékenységünket erdőpedagógiai és környezeti nevelési módszerek segítik, így a tantermi oktatás mellett előtérbe kerülnek a személyes tapasztaláson alapuló terepi foglalkozások, kutatások, élményszerű programok. A természetismereti tanulmányokat pedig néprajzi, irodalmi, történelmi vonatkozások színesítik. A foglakozásokat szakképzett emberek - erdészek, vadászok, biológusok, pedagógusok, kézműves szakemberek - tartják, akik ráadásul a kulisszák mögé is bepillantást engednek.

 

Kiket várunk?

Elsősorban általános iskolásokat, de középiskolásoknak, családoknak, természetjáróknak, érdeklődő csoportoknak is lehetőséget biztosítunk, hogy erdei iskolai programunk keretén belül megismerjék az erdőt és mindezzel párhuzamosan társaságunk mindennapjaiba is betekintést nyerjenek.

Igény szerint félnapos, egynapos vagy akár ötnapos programot kínálunk. Lehetőséget biztosítunk kisebb csoportok csapatépítő tréningeire is, bemutató - és tanácstermünkben.

Az erdei iskola egész évben - az évszakhoz igazítva kínál programot a látogatóknak, nagyrészt iskolai időszakban, de hétvégén is tartunk foglalkozásokat, főként felnőtt csoportoknak, családoknak.

Ki volt Domszky Pál?

Felvidéken született ősi nemesi családban, Budapesten végezte középiskoláit és a párizsi Sorbonne-i egyetemen szerzett jogi diplomát. Lengyelországban a Magyar Szövetség elnöke, a"varsói" magyar, Magyarországon a "kemencei lengyel". A II. világháborúban sok lengyelnek és magyarnak segített a menekülésben. Posztumusz részesítették kitüntetésben és több helyen emléktábla őrzi emlékét: Varsó, Isaszeg, Kemence.

2007 október 12-én a Kemencei Erdészet erdészházát Domszky Pálról (1907-1974) neveztük el, aki 14 évet lakott ebben a házban, mint az erdészet fatelep kezelője, valamint a Helytörténeti Múzeum megalapítója.

"Tudjátok jól, hogy míg élek, minden lengyel dolgot támogatok és pártolok!"

(1973. február 25.)


Az erdőpedagógia

A környezeti nevelés olyan speciális területe, ahol a nevelés helyszíne az erdő, a programjaiban erdészeti ismeretek (az erdei életközösségről és az erdőben folyó gazdálkodásról szóló ismeretek) bemutatása dominál. A foglalkozások erdéssz vezetésével vagy közreműködésével folynak.

Az erdőpedagógia a természet rendszerszerű működésének elvét az erdei életközösség példáján keresztül próbálja bemutatni. Egyben igyekszik tudatosítani, hogy az erdő nem csak tiszta természet, hanem kultúr- és gazdasági térség is egyben, ahol ennek következtében folyamatosan jelen van az ember. Az ember és a természet közötti harmonikus kapcsolat lehetőségét a fenntartható, természetkímélő erdőgazdálkodás hosszútávra tervező példáján keresztül mutatja be.

Az erdőpedagógia módszereiben épít az aktív, cselekvő együttműködésre, a saját tapasztalatszerzésen alapuló tanulásszervezésre és élménypedagógiai terepi módszereket alkalmaz, melynek része a felfedező kísérlet, bemutatás, megfigyelés, vita, beszélgetés, kiselőadás, kérdve kifejtés, valamint a projektmódszer.


Az erdészeti erdei iskola

Az erdészeti erdei iskola az erdei környezet adottságaira építő, erdőpedagógiát alkalmazó oktatási, ismeretterjesztési intézmény, melyet erdőgazdálkodó működtet. Az erdészeti erdei iskola infrastrukturális és szervezeti hátteret biztosít az erdőpedagógiai alapokon nyugvó oktató, nevelő tevékenységnek. Célja, hogy elősegítse az ifjúság és a felnőttek erdőbarát, környezettudatos magatartásának kialakulását, fejlődését. Feladata, hogy ráirányítsa a figyelmet a globális környezeti gondokra, és javaslatokat nyújtson lokális megoldásokra.

Az erdészeti erdei iskolákban jellemzően erdőpedagógiai foglalkozások zajlanak, de a programokban helyt kaphatnak egyéb kulturális, sport és szabadidős foglalkozások is. A programok zömében az iskolai szorgalmi időszakban zajlanak, a tantervhez és tanrendhez kapcsolódóan. Az erdészeti erdei iskolákat általában óvodások és diákok látogatják, de a felnőtt résztvevők fogadására is mód van.

Pesek Gézáné Beáta
erdei iskola vezető